blog

Fasten your seatbelts: de vijf beste flightsafety video’s

Dames en heren. Namens onze luchtvaartmaatschappij, de gezagvoerder en zijn bemanning heet ik u van harte welkom aan boord van deze Boeing 737. Graag vraag ik uw aandacht voor onze video met veiligheidsinstructies.” Wie weleens heeft gevlogen, komt bovenstaande zin ongetwijfeld bekend voor. Veiligheid aan boord is natuurlijk erg belangrijk, maar wie kijkt er nu daadwerkelijk naar de – meestal saaie – video’s met veiligheidsinstructies?

Met welke maatschappij je ook vliegt, de veiligheidsinstructies zijn, op kleine details na, vaak hetzelfde. Toch is het belangrijk dat passagiers zich bewust zijn van de veiligheid en regels aan boord. Maar hoe kunnen vliegtuigmaatschappijen hun passagiers nu aandachtig laten kijken naar veiligheidsinstructies? In dit artikel vijf maatschappijen die een creatieve twist hebben gegeven aan hun flight safety instructions en zo de aandacht van hun passagiers weten te trekken, zowel aan boord als op het internet.

1. Air New Zealand: Men in Black
De nationale luchtvaartmaatschappij van Nieuw-Zeeland speelt in op de filmreeks van Men in Black. In de onderstaande video zijn de veiligheidsinstructies omgetoverd tot een rapnummer in MIB-style. In de video zijn bekende rugbyspelers en Nieuw-Zeelandse artiesten te zien. Het is niet de eerste keer dat Air New Zealand inspeelt op een film: in 2014 baseerde ze hun veiligheidsvideo op de film The Hobbit

2. Delta: The Internetest safety video on the Internet
De Amerikaanse maatschappij Delta speelt met haar video in op verschillende internet virals zoals de Harlem Shake, schreeuwende geiten, the dancing banana en Charlie bit me

3. Qatar Airways: FC Barcelona
Deze luchtvaartmaatschappij uit het Midden-Oosten is hoofdsponsor van FC Barcelona. Het resultaat is een flight safety video met Lionel Messi en andere spelers van de club in de hoofdrol. 

4. Virgin Atlantic: Superheroes
De vliegfabriek van multimiljonair Richard Branson weet maar al te goed dat haar passagiers helemaal geen zin hebben in saaie veiligheidsinstructies. Virgin maakte een video in cartoon-style waarin een passagier de “trip” van zijn leven beleeft en ook nog wat opsteekt over veiligheid aan boord.

5. KLM: Delfts blauw
Last but not least: onze eigen Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. De nieuwe flight safety video van KLM is gemaakt met meer dan 1.000 beschilderde Delfts blauwe tegeltjes, die middels stop-motion tot leven komen. Het resultaat mag er wezen. 

 Cover: KLM

Het kopen van Facebooklikes: een handel an sich

Tegenwoordig telt een bedrijf, merk of beroemdheid niet meer mee als deze niet actief is op Facebook. Het sociale netwerk wordt gezien als een waardevolle marketingtool om de beoogde doelgroep te bereiken en gebruikers om te zetten in betalende klanten. Met bijna tien miljoen gebruikers in Nederland is er een continue strijd onder bedrijven om deze leden voor zich te winnen en concurrerende pagina’s te verslaan als het gaat om het aantal likes. Veelvuldig wordt de pagina van een bedrijf aan de consument voorgeschoteld: ‘Vindt u ons bedrijf leuk? Like ons dan op Facebook!’ 

Een snelle manier om het aantal likes van een pagina op te schroeven, is simpelweg door likes te kopen. Het opzetten van een campagne binnen Facebook zelf is de meest conventionele manier om dit te bereiken. De vraag naar likes is echter groot en dit betekent dat het aanbod van likes in een vrijemarkteconomie zich niet beperkt tot het advertentieplatform van Facebook zelf. Op internet zijn talloze aanbieders die beloven likes te leveren voor jouw pagina, dit alles buiten het sociale netwerk om. Het is daarom ook niet zo gek dat Facebook deze bedrijven bestempelt als verkopers van ‘illegale’ likes.

Een simpele zoekopdracht met de term ‘likes kopen’ levert al 619.000 resultaten op. Het verkopen van Facebooklikes is dus een lucratieve business geworden. Volgens de Italiaanse beveiligingsexperts Andrea Stroppa en Carla De Micheli wordt er meer dan tweehonderd miljoen dollar omzet gedraaid buiten het traditionele Facebookplatform om, enkel uit de verkoop van likes. Deze business heeft echter ook een schaduwkant. Het is vaak onduidelijk waar de likes precies vandaan komen en wat voor invloed ze hebben op een pagina. Tijd voor een onderzoek naar de verschillende aanbieders van Facebooklikes.

Om de verschillende verkopers van likes te testen, maakte ik vier identieke Facebookpagina’s. De inhoud bestaat uit plaatjes van de meest geliefde dieren op het internet: katten. De pagina’s hebben verschillende maar vergelijkbare namen: Funnycatpictures, Awesomecatpictures, Supercatpictures en Cutecatpictures. Vervolgens kocht ik voor deze pagina’s likes bij vier verschillende verkopers. Beginaantal: één like. 

De verkopers

Fiverr
Fiverr.com is een van de grootste online marktplaatsen ter wereld, gericht op diensten. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is te koop, zo ook Facebooklikes. Het idee is dat een verkoper voor een bepaalde dienst een gig aanmaakt. Een gig kost standaard vijf dollar, eventueel aan te vullen met extra’s door nogmaals vijf dollar te betalen. Omdat veel gebruikers afkomstig zijn uit lageloonlanden, zijn de prijzen op Fiverr laag. Ik koop mijn likes bij ‘jeandseeley’, een van de verkopers die actief is op Fiverr (update december 2015: account is inmiddels verwijderd). Als ik het profiel bekijk, blijkt het om een knappe jonge dame te gaan, ze heeft een beoordeling van vijf sterren, beoordeeld door 73 gebruikers. Na wat zoekwerk blijkt haar profielfoto wel erg vaak op het internet op te duiken. Ik ga er toch voor en bestel voor vijf dollar 110 Facebooklikes uit de Verenigde Staten voor de pagina ‘Funnycatpictures’. In de beschrijving van haar gig staat dat de fans die ik koop echte en actieve gebruikers zijn. Er worden dus geen bots ingezet om likes te genereren. Ze belooft daarnaast meer exposure en een service die geen van haar concurrenten kan bieden. De likes komen wel uit Amerika, dit maakt het daarom minder interessant voor Nederlandse pagina’s met een specifieke doelgroep. Het lijkt een goede deal als je op zoek bent naar veel likes voor weinig geld.

Een verkoper van Facebooklikes op Fiverr

AddMeFast
De tweede aanbieder van Facebooklikes is addmefast.com. Deze website is gericht op het uitwisselen van likes en werkt met een puntensysteem. Enerzijds kunnen gebruikers punten verdienen door op de ‘vind ik leuk’-knop van een willekeurige pagina te klikken, anderzijds kunnen gebruikers hun eigen pagina promoten en een beloning van een aantal punten toekennen per klik: minimaal vijf punten en maximaal tien punten per like. Kortom: de punten die je verdient door pagina’s van mede AddMeFast-gebruikers te liken, kun je inzetten om je eigen pagina te promoten. Het is echter ook mogelijk om punten te kopen, voor ongeveer negen euro ontvang je vijftienhonderd punten. Ik promootte de pagina ‘Awesomecatpictures’ voor tien punten per like met een maximum van honderd likes, ofwel duizend punten. Handig is dat je kunt aangeven uit welk land de likes mogen komen, ik ga dus voor likes uit Nederland.

Het toevoegen van een campagne op AddMeFast
Het toevoegen van een campagne op AddMeFast

Likeskopen.net
De derde aanbieder in deze test, is de website likeskopen.net. Dit is de eerste pagina die je vindt in de Google zoekresultaten bij het zoekwoord ‘likes kopen’. Likeskopen.net belooft 100% Nederlandse fans van achttien jaar en ouder, die langzaam aan de pagina worden toegevoegd. De likes worden volgens deze website gegenereerd door mijn pagina te promoten binnen reeds bestaande en populaire Facebookpagina’s. Ik kocht voor de pagina ‘Cutecatpictures’ honderd likes voor vijfentwintig euro. 

Facebook
Tot slot kocht ik likes bij het sociale netwerk zelf. Ik zette een campagne op voor de pagina ‘Supercatpictures’ gericht op Nederlandse gebruikers tussen de 18 en 65 jaar oud. Ik stelde een maximumbudget in van vijftien euro. Mijn pagina met kattenplaatjes werd vervolgens getoond aan de door mij ingestelde doelgroep.

De resultaten
Een week na het inkopen van de likes bij de verschillende aanbieders, maakte ik de balans op. In het onderstaande overzicht vind je het aantal nieuwe likes, interacties (post likes, reacties, shares) en het bereik van de berichten in verhouding tot het aantal likes, waarbij 100% gelijk is aan het aantal nieuwe likes. Kortom: hoe hoger het percentage, hoe beter de prestaties. 

likes_kopen_resultaten

Fiverr
De campagne via Fiverr loopt als een trein. Binnen 24 uur heeft mijn pagina al 169 likes, meer dan de 110 die ik had besteld. Omgerekend heeft deze campagne mij slechts drie cent per like gekost. Op het eerste gezicht een aardig resultaat. Als we echter kijken naar het aantal interacties, vallen de resultaten tegen. Zijn kattenplaatjes dan niet populair in Amerika? Nee. Het is hoogstwaarschijnlijk dat de verkoper op Fiverr gebruik maakt van zogenaamde clickfarms. Dit zijn bedrijven in lageloonlanden zoals Turkije, Pakistan, India en Zuid-Amerika die mensen in dienst hebben om pagina’s leuk te vinden tegen betaling. Per like krijgen zij een zeer lage vergoeding. Het gevolg is dat het aantal likes wel aanzienlijk toeneemt, maar de conversie nihil blijft. Als we kijken naar de afkomst van de gebruikers die mijn pagina leuk vinden, zien we dat gebruikers vooral afkomstig zijn uit Peru, Mexico en Ecuador. Ondanks dat ik likes uit de Verenigde Staten heb ingekocht, spreekt bijna niemand van mijn fans Engels. Een teleurstellend resultaat.

Clickfarms zijn bedrijven in lageloonlanden zoals Turkije, Pakistan, India en Zuid-Amerika die mensen in dienst hebben om pagina’s leuk te vinden tegen betaling.

AddMeFast
Het resultaat bij addmefast.com is niet veel beter dan op Fiverr. Nadat de campagne zes dagen actief is geweest, heeft mijn pagina slechts 32 likes. Het is waarschijnlijk dat er niet veel Nederlandse gebruikers actief zijn op AddMeFast en dat het aantal likes daarom achterblijft. Omgerekend ben ik iets meer dan drie euro kwijt voor 32 likes, wat neer komt op tien cent per like. Facebook geeft geen data weer over de afkomst van de gebruikers, maar een kleine steekproef laat zien dat veel buitenlandse gebruikers mijn pagina leuk vinden. Mijn fans komen uit Pakistan, Duitsland, Syrië, Iran en een klein deel uit Nederland. 

Likeskopen.net
De resultaten op likeskopen.net lijken beter. Ik betaalde 25 euro en ontving 119 likes, wat neerkomt op 21 cent per like. Ook de interacties vallen niet tegen. In tegenstelling tot Fiverr en AddMeFast is het grootste deel van de gebruikers afkomstig uit Nederland en België. De campagne bij likeskopen.net lijkt dus een goede investering te zijn geweest. 

Facebook
Tot slot de resultaten van de campagne bij Facebook zelf. Na zes dagen heeft de pagina ‘Supercatpictures’ 59 likes bereikt. Hiervoor werd iets minder dan twaalf euro betaald, wat neer komt op twintig cent per like. De afkomst van de gebruikers roept iets minder enthousiasme op. Hoewel een groot deel wel afkomstig is uit Nederland, zijn er ook gebruikers uit Polen en Syrië.

Grote verschillen

De resultaten zijn per aanbieder erg verschillend. Als het doel is om een pagina te voorzien van een hoog aantal likes binnen een korte periode, lijkt Fiverr een goede optie. Veel meer valt er dan ook niet te verwachten, de interacties en conversies zijn laag. Het uitwisselingsnetwerk van AddMeFast scoort het slechtst. Er is vrijwel geen interactie en je betaalt ook voor mensen die je pagina direct weer unliken. Bovendien kan het kopen van ‘neplikes’ op de lange termijn een negatieve invloed hebben op het bereik van een pagina. Het Facebook-algoritme berekent namelijk hoe vaak de berichten van een pagina in het nieuwsoverzicht van de gebruikers verschijnen en welk percentage van de gebruikers reageert. Als dit percentage laag is, verschijnen berichten ook minder vaak in het nieuwsoverzicht. De fans die je hebt gekocht, vinden je pagina immers niet daadwerkelijk interessant.

Likeskopen.net komt beter uit de bus en lijkt een goed alternatief voor een campagne op Facebook. Het is vooral positief dat vrijwel alle likes daadwerkelijk afkomstig zijn uit Nederland. Keerzijde is dat het erg vaag blijft hoe je pagina precies wordt gepromoot. Er is bijvoorbeeld geen controle over de herkomst van de likes. Ook het instellen van een specifieke doelgroep is niet mogelijk. 

Het is niet verrassend dat ook de campagne van Facebook een redelijk resultaat geeft. Opvallend is wel dat niet alle gebruikers afkomstig zijn uit Nederland, terwijl dit wel degelijk als doelgroep is aangeven. Hier komen de clickfarms wederom om de hoek kijken. Deze liken namelijk niet alleen de pagina’s waar ze voor betaald worden, maar op grote schaal ook willekeurige pagina’s. Op deze manier blijven de clickfarms onopgemerkt en is het voor Facebook lastig om deze gebruikers op te sporen. Het kopen van likes moet zorgvuldig gebeuren en is bovendien niet altijd de beste optie. Het promoten van een pagina vereist tijd en inspanning, waar een goede integrale marketingstrategie niet mag ontbreken. Om op lange termijn resultaat te boeken, is het van belang dat je fans daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in het merk of product en daarnaast betrokken zijn bij de content die je plaatst.

Dit artikel verscheen eerder in Medium Magazine, jaargang 29, december 2015.
Wil je meer weten? Download dan de tabel met volledige resultaten van het onderzoek.